7 ene 2021

TV-3 i la seva obsessió pel lideratge de l’audiència

Siscu Baiges
"TV-3 tanca el 2020 amb un lideratge absolut anual i aconsegueix un nou rècord com a líder a Catalunya per onzè any consecutiu. També lidera les dues franges de més consum: el 'day time' i el 'prime time'. I fa el millor 'prime time' dels últims 11 anys. En aquests 11 anys, TV-3 ha liderat 110 dels 132 mesos, els últims 41 de manera consecutiva, liderant tots els mesos dels últims 3 anys, marcant un nou rècord. Aquest 2020, fins al 21 de desembre, TV-3 ha liderat 322 dies, és a dir un 90%, i fa el rècord històric. Pel que fa al rànquing de programes més vistos, TV-3 situa 22 programes entre els 25 amb més audiència de l'any, i és la primera cadena en la història que ho aconsegueix. A més, continua sent l'única cadena que té els informatius entre els programes més vistos. I un 99% dels dies l'ha liderat un programa de la cadena”.

Així comença la nota que la Corporació Catalana de Mitjans
Xavier Sardà i Andreu Buenafuente,
al programa 'Tot per l'audiència', de TV-3.
Audiovisuals (CCMA)
va enviar als mitjans de comunicació com a resum del 2020. Per la CCMA, aquest era el balanç de la televisió pública de l’any. Un exitàs d’audiència com mai no s’ha vist. I durant uns quants dies inclou entre les franges de publicitat de TV3 una promoció en la qual coneguts presentadors de la casa asseguren que han fet possible allò que era impossible: aconseguir aquests nivells d’audiència.

Però és això el que els demanen els catalans que la veuen? ¿Volen la televisió que té més audiència o la que els tracta de forma més respectuosa, la que és conscient de la seva funció de servei públic, la que compleix l’apartat que el llibre d’estil de la CCMA dedica al “Servei a la ciutadania” i que diu: “La voluntat del servei a la ciutadania és el que impulsa la producció i l’emissió de continguts de la CCMA. Fomentem l’educació cívica, la participació democràtica, la solidaritat i l’esperit crític”?

El 1994, TV-3 va emetre un programa que es deia 'Tot per l’audiència'. El presentava, juntament amb Diego Branguinsky, i hi participaven Andreu Buenafuente, Oriol Grau i Toni Clapés. El títol del programa era tota una declaració de principis i en la seva promoció Gestmusic deia que “el seu únic objectiu era augmentar l’audiència de TV-3 a qualsevol preu”. Se’n va sortir força perquè l’audiència mitjana de 'Tot per l’audiència' va ser del 17%, uns 470.000 espectadors.

Si us heu fixat, a la nota de premsa de la CCMA no es diu quins percentatges d’audiència té TV-3. I no ho fa perquè és un lideratge que es mou entre el 10% i el 15% de l’audiència. Menys que els programes bojos de Xavier Sardà, Buenafuente i companyia, que, precisament, se’n fotien de la guerra per les audiències.

Una televisió pública ha de tenir una audiència correcta, digna, però no ha de fer del nombre de persones que la veuen una obsessió. I molt menys exhibir el lideratge d’audiència com un mèrit que justifica qualsevol cosa. En el nostre cas, una deriva propagandística tant evident com lamentable.

Si els Reis d’Orient existissin els demanaria que s’enduguin la Covid-19 ben lluny del nostre planeta i que a Catalunya ens deixin una televisió pública que ens deixi d’atabalar lluint el seu minso lideratge d’audiència i es preocupi més de la funció de servei públic honest, objectiu, pedagògic, plural i respectuós amb els catalans de totes les ideologies que fa anys que ha deixat d’oferir.