26 sept 2023

Les xarxes socials inspiren més confiança que la premsa, però encara menys que la televisió i la ràdio

Andreu Farràs
Un de cada quatre catalans enquestats pel Centre d’Estudis d’Opinió (CEO) de la Generalitat considera que la televisió és el mitjà de comunicació que li mereix més credibilitat, seguida de la ràdio, que es percebuda com el mitjà més creïble per un 16%. Un de cada cinc catalans opina que cap mitjà aporta informació creïble, una proporció molt alta de desafecció envers un puntal bàsic de les societats obertes i democràtiques.

Les xarxes socials son identificades com el mitjà més fiable pel 9%
dels entrevistats, un percentatge una mica superior a la confiança que mereixen la premsa (edicions impreses) i els mitjans digitals, que en cada estudi demoscòpic que es fa mostren un descens més notable de credibilitat i, en no poques ocasions, audiència.

La proporció de persones que es fien més de les xarxes socials a l’hora d’informar-se és molt més alta entre la gent més jove (18% al segment d’homes i dones d’entre 16 a 34 anys) que entre els més grans (no supera el 7% a la franja d’homes i dones de més de 50 anys). En canvi, la televisió i la ràdio son predominants en aquest darrer segment de població. Més de la meitat dels enquestats de més de 50 anys prefereixen la TV i la ràdio. Digue’m quin mitjà consultes i et diré quina edat tens, es podria aventurar.

Entre el 86% i el 90% dels joves de menys de 35 anys usen les xarxes socials per informar-se de l’actualitat. Son gairebé els mateixos percentatges dels majors de 50 anys que fan servir la televisió en directe per saber què passa al món. A mesura que augmenta l’edat baixa el consum preferent de ràdio en directe i premsa impresa. I a mesura que cau l’edat dels entrevistats, creix el consum de xarxes socials, canals de Youtube i Twitch (fins al 60% entre els joves de 16-24 anys) i televisió i ràdio en diferit i pòdcast.

El canal de televisió més triat per informar-se de l’actualitat és TV-3
(31%), que junt amb el 3/24 (10%) son els que susciten més confiança entre els seus espectadors, els quals majoritàriament superen els 50 anys de mitjana. Un de cada quatre joves no miren mai la televisió tradicional. I els que la miren, sobretot els homes, prefereixen els continguts esportius, les sèries i les pel·lícules. Els homes i dones majors de 50 anys miren sobretot sèries i pel·lícules i, en segon lloc, espais informatius, que son els programes preferits pels majors de 64 anys, seguit dels esports; això els homes, perquè les dones grans prefereixen les sèries.

Canals i llengües


Hi ha considerables diferències en l’elecció de canals de TV per informar-se en funció de la llengua pròpia. Mentre que TV-3 i el 3/24 son els canals hegemònics entre les persones catalanoparlants (¿quan veurem una investigació sociològica en profunditat sobre la influència de TV-3 i Catalunya Ràdio en l’origen i el creixement del procés independentista?), entre els castellanoparlants i parlants d’altres llengües la tria està molt més fragmentada i els percentatges de persones que no mira mai la televisió per informar-se son molt més elevats. Si el 75% dels catalanoparlants miren TV-3 i el 3/24 per informar-se, en el cas dels castellanoparlants no arriba al 15% i en el dels parlants d’altres llengües frega l’11%. Els castellanoparlants prefereixen Antena 3 (16%), La 1 (14%) o Telecinco (13%). Els parlants d’altres llengües opten per La 1 (16%), Antena 3 (14%) i Telecinco (11%).

Pel que fa a la ràdio, el 38% dels enquestats --la majoria-- no escolten la ràdio per conèixer què passa al món. I d’entre els que l’escolten, les emissores preferides son RAC-1 i Catalunya Ràdio, amb un 18%. La tercera, amb diferència, és la SER, l’emissora líder a tot Espanya des de fa anys, que a Catalunya és escoltada per un 6%. Tant l’ordre de preferència de les televisions com el de les ràdios que mostra el CEO es corresponen força amb les audiències mesurades per investigacions especialitzades i periòdiques com l’EGM.

El CEO ha fet amb anterioritat estudis sobre les preferències dels ciutadans envers els mitjans de comunicació i els ha relacionat amb les seves opcions ideològiques i electorals. A PAIOS ens n’hem fet ressò.

El treball de camp de la darrera enquesta del CEO va ser duta a terme entre el 2 de maig i el 4 de juliol entre 2.564 persones majors de 16 anys i publicada el 21 de setembre.

No hay comentarios:

Publicar un comentario