18 ago 2023

TV3 i Catalunya Ràdio volen el traspàs de Rodalies

Siscu Baiges
Se suposa que els mitjans de comunicació públics han d’informar no ensinistrar. Han d’explicar els fets tal com són i que siguin els ciutadans els que es formin la seva pròpia opinió sobre allò de què se’ls informa.

Vivim en un món on els mitjans de comunicació privats imposen el
Estació dels Ferrocarrils de la Generalitat. 
seu poder. Els mitjans públics s’haurien de convertir en un contrapunt a la parcialitat dels privats. Quan als programes informatius de les ràdios i televisions anuncien que repassaran les portades dels diaris ja saps què et trobaràs. A Catalunya tenim dos diaris que juguen a favor de la independència i dos que no. Ja saps com enfocaran les notícies abans que el presentador repassi les seves portades. A Madrid, igual. Costa de creure que Espanya tingui un govern de progrés davant la campanya descarada en contra seu de la majoria de diaris que es fan a la capital espanyola.

En aquest context és més necessari que mai que la gent pugui confiar en la imparcialitat i l’objectivitat dels mitjans públics. No hi ha diaris públics i, la veritat, és que m’encantaria que n’hi hagués. No n’hi ha ni a Catalunya ni a Espanya ni enlloc del món que no siguin sistemes autoritaris. Sí que tenim, però, ràdios i televisions públiques. Per això és trist i frustrant que TV3 i Catalunya Ràdio enredin o intentin enredar els ciutadans amb la informació esbiaixada i sectària a què ens han acostumat des de fa molts anys.

Aquest biaix es nota a tots els nivells. Des de les informacions polítiques a les tertúlies d’actualitat fins a la informació del Trànsit. Sí, sí, ho heu llegit bé: el Trànsit. Es pot manipular la informació amb les cues a les carreteres o les incidències als transports públics? I tant! Després de molts anys demanant que s’eliminessin els peatges de l’AP7 i acusant el Govern espanyol d’oposar-s’hi quan es van suprimir aquesta autovia s’ha convertit en una trampa pels conductors. S’hi produeixen accidents cada dos per tres i les cues són habituals. Ara no es paguen diners per circular-hi però es paga l’experiència amb crispació i atacs de nervis i impaciència. Qui en té la culpa? És una pregunta que trobem a faltar als mitjans públics de la Generalitat.

El que no es troba a faltar mai a TV3 i Catalunya Ràdio són informacions sobre les incidències als serveis de Rodalies que gestiona Renfe. Als serveis que gestiona Ferrocarrils de la Generalitat tot va com una seda, segons aquests mitjans. Fa uns dies, una màquina que feia obres de matinada a una línia que explota Ferrocarrils de la Generalitat es va desfrenar a l’estació de Peu del Funicular i va baixar a gran velocitat fins que es va estampar contra una altra màquina a la de Sarrià. Un operari es va trencar una cama. TV3 i Catalunya Ràdio van passar ràpidament per sobre del tema i van matar la informació sobre la reacció dels milers d’usuaris que es van quedar tot el dia sense servei de tren entre les estacions de Sarrià i Tres Torres dient que s’ho havien pres amb “esportivitat”.

Quatre dies després un tren sense passatgers va descarrilar a la R2, una línia que gestiona Renfe. El servei va quedar interromput tot el dia entre les estacions de Vilanova i la Geltrú i Sitges. Un servei d’autobusos alternatius va cobrir aquest tram però TV3 i Catalunya Ràdio i els seus canals d’informació contínua --324 i Catalunya Informació- van desplaçar-hi redactors per captar la “indignació” dels usuaris afectats.

Si hi ha cues per una incidència al servei dels Ferrocarrils de la Generalitat, els ciutadans s’ho prenen amb “esportivitat”. Si n’hi ha per una incidència al servei de Rodalies Renfe, s’indignen i ho expliquen davant les càmeres i els micròfons de la televisió i la ràdio públiques. TV3 i Catalunya Ràdio remataven les seves informacions sobre la “indignació” ciutadana amb una intervenció de la consellera de Territori, Ester Capella, demanat el traspàs de Rodalies a la Generalitat.

Ferrocarrils de la Generalitat està fent obres aquest estiu per millorar algunes de les seves infraestructures. També ha hagut de contractar autobusos substitutoris. En algunes estacions, la gent ha fer una hora de cua per accedir-hi. A Twitter alguns d’ells han explicat com s’han pres aquesta situació. “Cua descomunal a Gràcia, amb sol directe, sense un espai d’ombra, pocs autobusos. SERVEI DESASTRÓS I PRECARI!!!”, va escriure un usuari a Twitter. No sembla que aquesta piulada l’hagi fet una persona que es prengui amb “esportivitat” el mal servei de FGC.

TV3 i Catalunya Ràdio no demanen el parer dels milers de persones que fan cues a Gràcia o Sarrià esperen uns autobusos que no arriben. Tampoc no aprofiten els vídeos o imatges que pengen a la xarxa per deixar constància d’una “indignació” que aquests mitjans públics no detecten. Videos i imatges com aquests dos següents: .

TV3 i Catalunya Ràdio volen que el Govern espanyol traspassi tot el servei de Rodalies al de la Generalitat. És la seva guerra. I ja se sap que a les guerres la primera víctima és la informació objectiva.

No hay comentarios:

Publicar un comentario