Albert Sáez
La transició al paradigma digital té un lideratge compartit. En primer lloc, la digitalització en molts sectors i activitats la lideren els que podem anomenar els “fugitius analògics”. Són els inconformistes del paradigma analògic que busquen alternatives a la manera de funcionar i d’establir relacions en allò que anomenen “el sistema”. Són milers de persones arreu del món que han impulsat iniciatives avui tan exitoses i consolidades com la “wikipedia” o les
llicències “creative commons“. I també mitjans de comunicació avui de referència com The Hufftington Post, El Confidencial o Vilaweb. Normalment es tracta de que la tecnologia digital ha fet possible un somni analògic. El seu referent intel·lectual més destacat és, sens dubte, el professor Manuel Castells.
El segon nucli impulsor de la digitalització serien els prou coneguts “nadius digitals”. Són els joves avui anomenats “millennials” que ja han nascut i ja s’han educat en el món dels PC, les videoconsoles de jocs, els mòbils, els portàtils i més recentment les tablets. I les fan servir per solventar els seus problemes -com va fer Mark Zuckerberg per lligar amb el Facebook– o per muntar els seus negocis basats en la innovació -com han fet els fundadors de AIRBNB o de Uber-. Per ells la digitalització no és una finalitat sinó un mitjà, el seu medi natural. Aquests dos primers grups tenen un risc compartit: l’adanisme, és a dir, pensar que el món digital és tan nou que no té res a veure amb la història de la humanitat, que tot comença avui.
Finalment, apareix cada vegada amb més nitidesa un tercer grup de líders de la digitalització que anomenarem els “transformers“. Són els que han entès que el canvi de paradigma és inevitable, és una dada de la realitat. Són els que han entès com diu el professor Joan Subirats, que aquesta crisi no és un túnel sinó que és un canvi d’època amb noves condicions i amb noves regles pels actors -antics i novells- que hi participen. Com el joc que els dóna nom, els “transformers” saben que amb les mateixes peces on abans hi havia un robot ara podem fer una nau espacial.
Acaba d’aparèixer un llibre d’un gran transformer de la comunicació política: Antoni Gutiérrez-Rubí. La transformación digital y móvil de la comunicación política és una obra de referència per entendre les claus d’aquest canvi d’època i una guia per a transformar digitalment la manera de fer política sense renegar de la política. Està disponible en format paper editat per Ariel i en format digital sota l’impuls de la Fundación Telefónica.
http://slownewsblog.com/
No hay comentarios:
Publicar un comentario