Albert Sáez
Facebook celebra aquests dies el seu desè aniversari. Mark Zuckerberg ha fet aquesta carta als 1.200 milions d’usuaris de la principal xarxa social del món que, per celebrar l’aniversari, ha regalat als seus 750 milions d’usuaris més actius una pel·lícula de la seva vida a Facebook. Doble exercici de fidelització. El creador de la xarxa no vol perdre el seu perfil 'friendly' malgrat que ara sigui un
dels grans a Wall Street amb una companyia valorada en 100.000 milions d’euros. Per això insisteix que la seva vocació no és fer un gran negoci sinó seguir “connectant el món i empoderant les persones”. La història jutjarà algun dia la proporció que hi ha en la cultura digital entre transparència i impostura.
Mark Zuckerberg, accionista majoritari de Facebook. |
Mentrestant, perquè el seu somni segueixi facturant 5.500 milions d’euros l’any gràcies a “compartir” dades confidencials dels usuaris amb les empreses anunciants i per esvair els dubtes que ha generat l’estudi de Princeton sobre els efectes letals de la contraviralitat, Facebook ha celebrat anys posant en circulació una nova aplicació pel mòbil, l’epicentre de les operacions de la companyia en el futur. Es tracta de 'Paper', disponible per ara només en l’entorn Apple i pels usuaris dels Estats Units. No deixa de tenir gràcia que quan la premsa tradicional es debat entre la vida i la mort, la primera i principal xarxa social vinculi el seu futur precisament al concepte “diari”. Es tracta en última instància d’una nova forma d’agregació de continguts en 20 categories (bastant allunyades de la política i l’economia) triades per l’usuari a manera de Mynews o de Flipboard. Com sempre en aquest món, la clau del negoci és que el valor monetari per compartir els continguts és zero i el de compartir les dades de l’usuari és exponencial.
Des dels mitjans tradicionals es veuen aquesta mena de fets --igual que la bufetada de Twitter a la borsa d’aquesta setmana o la claudicació parcial de Google davant la UE-- com indicis d’un imminent retorn a la normalitat del seu model de negoci. La realitat és ben bé una altra. Els mitjans tradicionals segueixen sense innovar, a remolc dels aplicadors i dels agregadors de publicitat, i per tant segueixen sense preservar i donar valor econòmic a l’elaboració de continguts. Paper demostra una vegada més que els usuaris volen multiplicitat de fonts i de punts de vista únicament sobre els temes que els interessen. Tot el contrari de la lògica dels media que es basa en oferir-los un sol punt de vista sobre tota mena de temes, els interessin o no. Aquest xoc deixa el lideratge del mercat en mans dels agregadors de publicitat que manlleven els continguts en nom de la llibertat. I aquesta és una tanca que ha caigut i que no es podrà aixecar sinó és des de la sindicació de continguts de qualitat.
http://slownewsblog.com/
No hay comentarios:
Publicar un comentario