Albert Sáez
Joshua Benton i Frédéric Filloux han coincidit a assenyalar que el Innovation Report sobre 'The New York Times' ha passat a ser un dels textos fonamentals del periodisme digital juntament amb la carta de
Lionel Barber del gener de l’any passat a la redacció del 'Financial Times'. Ara per ara, 'The NYT' i 'Financial Times' són els dos models d’èxit pel que fa a la transició digital dels mitjans tradicionals, tant des del punt de vista de l’organització de les redaccions com del model de negoci.
Lionel Barber del gener de l’any passat a la redacció del 'Financial Times'. Ara per ara, 'The NYT' i 'Financial Times' són els dos models d’èxit pel que fa a la transició digital dels mitjans tradicionals, tant des del punt de vista de l’organització de les redaccions com del model de negoci.
De la lectura combinada dels dos documents, en surten alguns principis bàsics del periodisme del futur:
1. Tot és revisable: horaris, rutines, preus, prioritats,… excepte la necessitat de cercar, preservar i potenciar el talent dels professionals del periodisme per generar i verificar informacions exclusives, interpretar-les d’acord amb els interessos del públic i explicar les seves conseqüències.
2. La relació amb el públic per escoltar-lo, per interactuar i per donar-li protagonisme ha de ser un element central en l’organització de les redaccions juntament amb l’anàlisi de la mètrica digital i de la conversa a les xarxes socials. L’objectiu és generar “comunitat” entorn de la marca del mitjà.
3. La tecnologia és el detonant del canvi en el consum i en la producció, però l’element fonamental és la transformació de la mentalitat dels usuaris (empoderament de l’audiència) i de la dinàmica de publicació dels periodistes.
4. Cal trencar els murs preexistents entre l’estructura comercial dels mitjans i la redacció.
5. La feina periodística no acaba amb la publicació, segueix amb l’enriquiment i la viralització dels continguts.
6. El model de finançament del futur no serà una simple substitució de l’actual: baixarà el pes de la publicitat a l’engrós a favor de la segmentació, creixeran les subscripcions, entrarà el micromecenatge,…
http://slownewsblog.com/
No sé pas si la premsa escrita del país no esta massa lluny d'aquestes propostes. Em penso que es continua sense reflexionar / aprofundir sobre els continguts i gèneres periodistics que han (o haurien de definir) la premsa escrita del futur per tal que aquesta sobrevisqui.
ResponderEliminarMarc Soler Piquer