El quadern dels periodistes apocalíptics, integrats, optimistes i/o solidaris

EL QUADERN DELS PERIODISTES APOCALÍPTICS, INTEGRATS, OPTIMISTES I/O SOLIDARIS

30 may 2013

#jpd13, fem un 'reset'

Pepa Badell
La #jpd13, l’èxit de Karma Peiró, Mar Cabra i la legió de col·laboradors/es a Barcelona, Madrid, Donostia i Sevilla, ha permès la visualització del periodisme explorant l’Open Data.

Quan Karma Peiró va donar la benvinguda a les I Jornadas de Periodismo de Datos y Open Data, divendres 24 de maig al CCCB, va explicar que el Periodisme de Dades s’ha d’entendre com una manera de buscar la veritat i de fer més democràtica la societat. El diumenge 26, aquest principi s’ha fet realitat amb la presentació dels projectes fets a partir de la hackathon.

Durant aquests tres dies de vertigen s’ha pogut veure en directe l’impressionant potencial del treball en obert, de compartir idees, recursos, impulsos, coneixement. Multitud de ponents han explicat els fonaments del Periodisme de Dades (@kpeiro , @cabralens , @evabelmonte); la OKF (Open Knowledge Foundation) ha reivindicat la necessària transparència en la publicació de dades (@mgarrigap, @mihi_tr) ―que, tot sigui dit, son nostres com a contribuents que som―; i els experts en mil coses han explicat des de la rutina de producció de l’equip del DataBlog de 'The Guardian' (@jburnmurdoch) a com trobar històries periodístiques als llocs més inversemblants… perquè les xifres parlen.

Com va dir en un atac d’entusiasme @lilaroja , al #jpd13 s’estava celebrant el “Feliz Día del Orgullo Friki”. I ara, cal deixar que s’assenti el pòsit, però sense oblidar la feina feta. Aquestes jornades han estat, sense cap mena de dubte, un gran impuls per al Periodisme de Dades. Em fan venir a la memòria, per la seva força i resultats, el que va significar al 1998 el I Congrés Internacional de la Publicació Electrònica, organitzat pel GPD (Grup de Periodistes Digitals). És a dir, que parlem de la prehistòria del periodisme digital on, per cert, també hi eren Karma Peiró i tants d’altres pioners.


Noves formes de periodisme

El Periodisme de Dades, com moltes noves formes de periodisme, dóna ales a un vell ofici. Cercar temes, contrastar dades i fonts, visualitzar conceptes, explicar històries, posar en contradicció el poder, és el que sabem fer (o hauríem de saber fer) els periodistes. 

Mitjançant els tallers de les #jpd13 es torna a posar en valor la multidisciplinarietat del perfil professional i la força que té treballar en equip sense oblidar, però, que cadascú en sap més d’alguna cosa. Els periodistes hem d’aprendre que la programació no és un obstacle, ni tampoc els programadors, sinó que pot ser un mitjà per assolir un munt d’objectius. És clar que és fantàstic formar equips on es puguin aprofitar les millors habilitats de cada membre per programar, processar dades, escriure, fer una web, editar un vídeo, etc... Ara bé, això no funciona si els periodistes ens limitem a escriure. És fonamental el coneixement de les eines tècniques. No és un treball que hem de delegar, sinó una feina que hem de saber fer i compartir.

Per tant, defenso la necessitat de fer un 'reset' i faig propòsit d’esmena tot aprenent a fer coses ―que poden semblar exòtiques però no ho son― como “escoltar” les dades, “preguntar” als fulls de càlcul, fer visibles i comprensibles les xifres, explicar-les... Dels números poden néixer grans històries. Secrecy for Sale (#offshoreleaks), sense anar més lluny, on un gran equip internacional, entre els quals hi havia Mar Cabra, han elaborat una historia periodística global.

Exemples del que ja s’està fent aquí els tenim a la Hackathon i a la Barcamp de les jornades i, com a primer tast, durant les #jpd13 hem fet un menú degustació per a iniciar-nos en aquestes tasques.

Reconforta aprendre a processar dades des d’un impenetrable PDF, fer scraping a la web per obtenir informació, netejar inacabables fulls de càlcul, entrevistar milers de dades i tweets i, també, disposar d’eines que ens permeten visualitzar aquestes històries ―que abans eren xifres― en forma de text, gràfiques, mapes, o interactius. Això permet que les dades s’apropin a les persones i puguin adquirir tot el seu sentit; això fa que es puguin construir històries de la mà de bons periodistes.

#jpd13: aneu estirant del fil d’aquest hashtag i trobareu un món per explorar... en obert ;-)



No hay comentarios:

Publicar un comentario